Tuesday, February 15, 2011

MENCARI AKU

Rintik hujan berguyuran membasahi buana
Alam menjadi syahdu
Sayu bagai hatiku yang lirih
Aku dan buana bersatu merasakan keheningan
Tersangat hening meski perkasa…
Hanya ada aku dan dia

Ufuk timurnya adalah marjan yang memancar
Hujung baratnya ada lakaran hebat sang Khalik
Atas kutubnya pula umpama salju memayungi bumbung dunia
Dingin, lembut menghelus hela nafas ini
Nafas yang terasa sempit
Menghirup samar-samar kenikmatan hidup

Aku susuli ke dasar hatinya
Ada taman lukluk yang indah
Ada sungai yang mengalir diantaranya
Dan dipermukaan pula, ada dua pertemuan yang tidak disatukan….

Wajah ku dongakkan,
Angin berpuput sayu,
Kelam dunia adalah bustan yang cemerlang
Indah kerana ada kerongsang bergantungan
Juga ada litar yang tidak tampak namun indah
Juga ada sejambak mawar yang umpama Yaaqut dihati

Mata teralih ke dalam diri
Sungguh kerdil dibanding ciptaan-Mu
Walau aku diantara buana ini
Aku tetap kerdil menjadi diri sendiri
Aku dan alam menjadi satu
Tetap satu mencari aku…



2 comments:

  1. kite tau kite tau mende maksud akak ngepek nie...
    :P.....

    ReplyDelete
  2. ha... klu tau... ape mksudnye??? hehehe.... bkn akk da bgtau mksudnye ke???? kuang3

    ReplyDelete